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  1. 研究紀要 1-10
  2. 第3号

ツォンカパにおける「非有・非無」の解釈

https://doi.org/10.15056/00000269
https://doi.org/10.15056/00000269
b8e54b58-7572-44d1-b8d8-25a3b76a9239
名前 / ファイル ライセンス アクション
3 ツォンカパにおける「非有・非無」の解釈 (925.2 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2013-09-10
タイトル
タイトル ツォンカパにおける「非有・非無」の解釈
言語 ja
タイトル
タイトル Tsong ka pa's Two Interpretations of "Neither Existence nor Non-existence"
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15056/00000269
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 四津谷, 孝道

× 四津谷, 孝道

CiNii ID 1410572174834178688

ja 四津谷, 孝道
ISNI 国際仏教学大学院大学 0000 0001 2232 4194

ja-Kana ヨツヤ, コウドウ

en Yotsuya, Kodo
Kodo Yotsuya

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抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The Middle Way may be, roughly speaking, understood from the philosophical point of view that things are neither existent nor nonexistent(非有非無). Nagarjuna seems to assume that this philosophical understanding of the Middle Way is taught so as to cancel any discursive knowledge whatsoever, including discursive knowledge of existence and that of non-existence, both of which pertain to the most fundamental categories by which to comprehend phenomena. Tsong kha pa gives two sorts of interpretations of "neither existcnce nor non-existence." In a context which concerns "the four alternative positions" (catuh-koti) along the same lins as Nagarjuna does and assumes that one should negate any discursive knowledge whatsoever that presupposes hypothesized entitics, namely, not only hypothesized existence (有), but hypothesized non-existence (無) as well. However, unlike other Madhyamaka followers, including Nagarjuna, he thinks that mental activities should be classified as virtuous (prajna) viz. the understanding of non-substantiality (vicious). We must not discard the former. In another context, he gives another interpretation of it in terms of the "two truths theory" (satya-dvaya). It shows that the hypothesized entities are denied on the uhimate level(非有), but everyday things must remain undenied(非無)on the conventional level.
bibliographic_information ja : 国際仏教学大学院大学研究紀要
en : Journal of the International College for Advanced Buddhist Studies

巻 3, p. 354-333, ページ数 22, 発行日 2000-03-31
出版者
出版者 国際仏教学大学院大学
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1343-4128
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11260687
item_10002_description_12
内容記述タイプ Other
内容記述 110006481958
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
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Ver.1 2023-06-20 16:22:28.605362
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